22.06.2017

Czy juz do końca zabiłam to drzewko? / Have I totally killed this tree?

Czereśnie, to jedne z wielu ulubionych owoców. Dlatego tez, postanowiłam, ze w moim ogrodzie przydałoby się takie drzewko owocowe. W UK czereśnie są dośc kosztowne, a poza tym nie ma takiego typowego sezonu, jak jest w Polsce, kiedy to mozna u pani na straganie kupic kilogram owoców i zajadac się, az obrzydnie ich widok (jesli jest to w ogóle mozliwe). Rozmyślałam takze o brzoskwini, ale jest ona bardziej narazona na problemy, dlatego padło na czereśnię.

***
Sweet cherries are one of my many favourite fruits. That was the reason why I decided that I should have a fruit tree in my garden. In UK the cherries are very expensive and there is no real season as we know it in Poland, where you can buy a kilogram of fruits from a lady at a market stall, and eat it until you can not look at them any more (if it's possible at all). I was also thinking about a peach tree, but it is more prone to problems hence my choice stayed with a sweet cherry. 

Sezon czereśniowy w Polsce w zeszłym roku/
Cherry season in Poland last year






Sunburst Cherry in 2014 still in a big planter /
Czereśnia Sunburst w 2014 roku jeszcze wciąz w duzej donicy

Zakupu dokonałam drogą internetową i drzewko przyszło z odkrytym korzeniem razem z innymi rośłinami. Odmiana SUNBURST zostałą starannie zakorzeniona w wielkiej donicy w roku 2014, ale dopiero w 2015r. zakwitła i urodziła kilka owoców.

***
I bought a bare root tree via an internet and it came along with few other plants. The SUNBURST variety was planted in a big pot in 2014, but only flowered in 2015 and had some fruits.
Pierwsze owoce zawiązały się w 2015 roku/
The first fruits forming in 2015
Cherry tree in 2015/
Czereśnia w 2015
Wczesną wiosną 2016r. postanowiłam wsadzic drzewko do gruntu, w ten sposób bedzie miałą lepiej nawodnione korzenie. Znow zakwitła i miała kilka dojrzałych, słodkich owoców.

***

In the early Spring of 2016 I decided to plant the tree directly into the ground, what would enable its roots to keep the water better. It blossomed beautifully and had few lovely and sweet fruits.
Wczesna wiosna 2016 roku/
Early Spring in 2016
Kilka dojrzałych owoców latem 2016 roku/
Few ripen fruits in Summer 2016
Na początku tego roku czereśnia ponownie pokryła się kwieciem i liczyłam na to, ze skoro to jest juz trzeci sezon w moim ogrodzie (a kupiłam je jako dwuletnie drzewko), to zaowocuje obficie.
I byłoby pięknie, ale niestety zaczęla gubic zawiazki owoców, a takze te, które pozostały na galeziach obsychaly i kurczyły sie do pestki. Kilka razy odganiałam gołębie siedzące na drzewku i uznałam, ze to one wyjadaja owoce.

***
The cherry tree blossomed beautifully again this year and I was hoping for a good crop, as it has been in my garden for a third season (but I bought it as a two year old tree). And it all would be wonderful, but unfortunately it started loosing the newly formed fruits, but also these which stayed on the branches became dry and were shrinking towards the pip. Few time I had to scare the pigeons away and I was convinced that it's their fault.
Kwitnąca czereśnia w kwietniu tego roku/
Blossoming cherry tree in April this year

Czereśnia była regularnie podlewana i oczywiście dobrze odzywiona na początku sezonu.

***
The cherry tree was watered regularly and fed well in the beginning of the season.



Coś mi nie dawało spokoju, więc zaczerpnęłam porady w internecie. Informacje nie były radosne; RAK BAKTERYJNY! O majne! No i co teraz?
Powodem tej choroby jest zimna temperatura powietrza podczas kwitnienia rosliny, której kwiaty zostaja zainfekowane.
Starałam przypomniec sobie, jak to u nas było i rzeczywiscie 26 kwietnia spadł grad. No i "masz babo placek".

***
Something was still not looking good and I decided to get an advice form the internet. The information wasn't good: BACTERIAL CANKER. O my gosh! What now?
The reason for this disease is a snap of cold temperature while the tree is in bloom, and the flowers get infected.
I tried to remember what happened and in fact there was a hail stone on the 26th of April. So here you are!


Naczytałam się i naoglądałam, jak sobie z tym poradzic, no i zaczełam działac. Akurat ostatnie dni w Anglii są bardzo ciepłe i suche, co jest wskazane przy dokonywaniu zabiegów zwalczających objawy raka bakteryjnego.
Zmartwilam sie, gdy kolejny objaw choroby - wyciekająca zywica - odkryłam na połaczeniu głownej gałezi z pniem, Postanowiłam jej nie obcinac, tylko oczyscic. Zajęło mi to duzo czasu i cierpliwości - nie wspominajac kontuzji palca, w postaci pęcherza.

***
I read a lot and watched few videos on how to deal with this disease and I decided to take further steps. The recent time in England has been very warm and dry and it is necessary when it comes to carry out the treatment method.
Finding out another symptom of the bacterial canker - gluey discharge - made me dissapointed as it was in the place where a branch grows out from the trunk. I decided to keep it but clean it from the discoloured wood. It took me some time and patience, not even mentioning an injury in a form of a blister.


Slady raka bakteryjnego na lisciach/
The spots on the leaves are a sign of the bacterial canker

Usychające owoce/
Drying out fruits




Rana pokryta maścią ogrodniczą/
The wound was treated with a seal


Drzewko, w tym sezonie, rozwija się generalnie dobrze, ma duzo nowych przyrostów, ale czy mój zabieg mu pomoze, czy tez raczej skazałam je na zatracenie okaze sie dopiero w przyszłym roku,
W miedzy czasie planuję zakup nowego drzewka.


***
The tree generally looks healthy and is growing new branches and leaves. but whether my procedure was successful, or whether I have made it suffer more, I will find out next year. In a mean while I have decided to purchase another tree.

Cherry tree before pruning /
Czeresnia przed przycięciem

Czereśnia po przycięciu/
The cherry tree after pruning

2 komentarze:

  1. Ja mam czereśnię w wieku 18 lat. Na poczatku jej rośnięcia też miałam podobne przygody. Wycinałam zainfekowane miejsca specjanym nożem, aż do miejsc zdrowych. Póżniej posmarowałam maścią. Wiosną malowałam pnie środkiem anty grzybicznym i rakowym. Czereśnia jak wczesniej pisałam ma już 18 lat, jest duża, a chore miejsca ładnie zarosły. Nie martw sie na pewno Twoja wyzdrowieje:)W tym roku nie mam czereśni, wszystkie zawiązki opadły, były przymrozki:( Mam duży ogród , a czereśnie są moimi ulobionymi owocami wiec posadziłam kilka drzew, tak aby je4ść te owoce od maja do połowy sierpnia. W tamtym roku tak właśnie było, a w tym nic...
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam i dziekuje za slowa wsparcia. Drzewko na razie ma sie dobrze i obrasta w nowe łodyżki, ale czy owoce z niego beda to okaze sie w przyszlym roku. Mój tato tez ma na dzialce 10-cio letnia czeresnie ale to juz kolejny rok, jak nie ma owocow, wiec idzie pod toporek:(
      Zazdroszcze tych, jedzonych przez cale lato, czeresni!!!
      Pozdrowienia!!!

      Usuń